KRKONOŠE SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO STŘEDNÍ MORAVA JIŽNÍ MORAVA VYSOČINA VÝCHODNÍ ČECHY ČESKÝ RÁJ ČESKÝ SEVER SEVEROZÁPADNÍ ČECHY ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ PLZEŇSKO ŠUMAVA JIŽNÍ ČECHY PRAHA OKOLÍ PRAHY PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
JIŽNÍ ČECHY
  Dopravní přístupnost
Informační centra
Města a obce
Osobnosti a rodáci
Destinační management
 
PŘÍRODA A JEJÍ OCHRANA
  Chráněná krajinná území
Přírodní zajímavosti
Jeskyně a propasti
Vrcholy, hřebeny, sedla
Fauna a flora
Naučné stezky
 
KULTURA, ZÁBAVA, SPORT
  Kultura a zábava
Sport a relaxace
Zimní sporty
Katalog KUDY Z NUDY
Aktivní dovolená
 
PAMÁTKY A ZAJÍMAVOSTI
  Památky UNESCO
Památky a architektura
Církevní památky
Hrady a zámky
 
TURISTIKA A VOLNÝ ČAS
  Agroturistika
Pěší turistika
Cykloturistka
Vodní turistika a sporty
Vinařská turistika
 
LÁZEŇSTVÍ
  Lázeňská zařízení
Lázeňské domy a sanatoria
Lázeňská procedura
Přírodní léčivé zdroje
 
KONGRESOVÁ TURISTIKA
  Výstavy a výstaviště
Kongresová centra
Výstavnictví a propagace
 
UBYTOVÁNÍ A STRAVOVÁNÍ
  Autokemp, kemp, tábořiště
Hotely, penziony
Chaty a chalupy
Rekreační areály
Další ubytování
Restaurace
Příjemné posezení
Další stravování
Gastronomické speciality
 
Království perníku

Slezské zemské dráhy chtějí vodní jeřáb a další novinky.

Neustrnout a neuspokojit se s dosaženým - to je základ úspěšného podnikání. Po čtvrtém roce provozu výletní vlakové soupravy mají Slezské zemské dráhy, o.p.s. (SZD) už bohaté zkušenosti. Přestože letos byl velký zájem o cestování vláčkem, jeho provoz je stále ztrátový.
To však neubírá podílníkům SZD nic na chuti a zápalu vymýšlet nová vylepšení. "Nultý ročník v roce 2004 nám ukázal, jaké služby musíme cestujícím na trase nabídnout. Začali jsme s vagóny, které vznikly ze dvou upravených uhláků. Dnes je v soupravě vyhlídkový vůz, vůz se sociálním zařízením a hlavně naše rarita - pivní vagon, neboli pojízdný bar.Všechny vagony jsou navíc průchozí, takže cestující nemusí mít strach, že se k občerstvení nedostanou," řekl Jaromír Foltýn, jeden z provozovatelů této letní atrakce.
Vzink vagonu se sociálním zařízením byl nutností, protože nádraží na trase jsou většinou v zuboženém stavu. Nikdo z Osoblahy zatím nemá odvahu rozšířit o víkendu na nádraží služby s občerstvením. Nikdo totiž neposkytne záruku, že zájem o turistickou atrakci bude stále stejný. "Chtěli bychom proto na zastávce Osoblaha vybudovat sami nějaké místo, kde se mohou cestující najíst, napít nebo se umýt a také jim nabídnout venkovní posezení, kde si mohou v pohodlí třeba i sníst svou svačinu. Mělo by vzniknou přímo na nádraží," pokračoval Foltýn. Zastávka v Osoblaze vyžaduje delší čas, protože lokomotiva zde musí nabrat uhlí a vodu, a vlaková četa si potřebuje odpočinout. Vylepšením pro příští rok by měl být další vyhlídkový vůz. Do soupravy by bylo možné zařadit i slavnou historickou tramvaj, která jezdila před půl stoletím Opavou, protože má stejný rozchod podvozku jako úzkokolejka, tedy 760 mm.
Věc, se kterou se SZD nikde nechlubí, je jejich charitativní činnost. Také letos sponzorsky přepravily několik skupin hendikepovaných. Protože mají radost, když si výlet s jejich soupravou může užít každý, rozhodli se alespoň částečně uzpůsobit některý vagon k přepravě osob na invalidním vozíku.
"V úzkém vagonu klasický standart samozřejmě nemůžeme nabídnout, to nám nedovolí právě parametry úzkokolejky, ale vymýšlíme alespoň nějakou náhradu - speciálně upravený prostor s nájezdní plošinou," řekl Jaromíír Foltýn.
Sezona 2008 by mohla přinést i další novinku - vodní jeřáby, které původně používaly parní lokomotivy k doplnění vody. "V Třemešné se podařilo zachránit díky nadšenci panu Machalovi původní nýtované vodní nádrže. Je to skutečně nádherná technická záležitost. Provoz parních lokomotiv skončil na této trati v roce 1961. My jsme je opravili a používáme je k nabírání vody. Voda se dobírá ve Slezských Rudolticích a v Osoblaze. Chtěli bychom na technických zastávkách domyslet alespoň repliku původního vodního jeřábul, aby se cestující při nutné přestávce měli na co dívat." plánuje Foltýn.
Vzhledem k fandovství, s jakým SZD svou atrakci provozují , je vodní grán, jak se odborně toto zařízení nazývá, velmi reálným přáním. Letos si soupravu na tři týdny pronajala také jedna cestovní kancelář. Tento příjem pomohl provozovatelům částečně krýt ztráty z běžného provozu a zároveň pživedl na myšlenku, že by celou soupravu mohli nabízet bohatým firmám jako orginální místo k pracovním jednáním. Oslavy 110. výročí doby Třemešná - Osoblaha (postavena 1898) budou skutečně plné novinek.
Bruntálský a krnovský deník REGION ze dne 4.září 2007.
Zveřejněno 10.09.2007 v 17:29 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
VYHLEDÁVÁNÍ
  Vyhledávací centrum
Rejstřík oblasti
Databanka akcí
 
REGIONY A OBLASTI ČR
  Turistické regiony ČR
Turistické oblasti ČR
Pohádkové regiony
 
ZPRÁVY A AKTUALITY
  Tiskové zprávy
 
SLUŽBY PRO TURISTY
  Informační centra
Průvodcovské služby
Tlumočníci a překladatelé
Bankovní služby
Turistický produkt
 
KALENDÁŘ AKCÍ OBLASTI
  Akce pro děti
Kino, divadlo, výstavy
Folklorní akce a festivaly
Turistické akce
Kalendář kongresů, konferencí
Kalendář veletrhů a výstav
 
FOLKLOR A TRADICE
  Etnografický region
Etnografický subregion
Folklorní sdružení
Folklorní soubory
Folklorní festivaly
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla a výrobky
 
KLUB ČESKYCH TURISTŮ
  Krajská oblast KČT
Odbor KČT
Turistické odznaky a známky
 
REGIONÁLNÍ ROZVOJ
  Regiony a sdružení
Investiční příležitosti
Průmyslové zóny
Nemovitosti na prodej
Průmyslová výroba
Potravinářská výroba