KRKONOŠE SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO STŘEDNÍ MORAVA JIŽNÍ MORAVA VYSOČINA VÝCHODNÍ ČECHY ČESKÝ RÁJ ČESKÝ SEVER SEVEROZÁPADNÍ ČECHY ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ PLZEŇSKO ŠUMAVA JIŽNÍ ČECHY PRAHA OKOLÍ PRAHY PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
JIŽNÍ ČECHY
  Dopravní přístupnost
Informační centra
Města a obce
Osobnosti a rodáci
Destinační management
 
PŘÍRODA A JEJÍ OCHRANA
  Chráněná krajinná území
Přírodní zajímavosti
Jeskyně a propasti
Vrcholy, hřebeny, sedla
Fauna a flora
Naučné stezky
 
KULTURA, ZÁBAVA, SPORT
  Kultura a zábava
Sport a relaxace
Zimní sporty
Katalog KUDY Z NUDY
Aktivní dovolená
 
PAMÁTKY A ZAJÍMAVOSTI
  Památky UNESCO
Památky a architektura
Církevní památky
Hrady a zámky
 
TURISTIKA A VOLNÝ ČAS
  Agroturistika
Pěší turistika
Cykloturistka
Vodní turistika a sporty
Vinařská turistika
 
LÁZEŇSTVÍ
  Lázeňská zařízení
Lázeňské domy a sanatoria
Lázeňská procedura
Přírodní léčivé zdroje
 
KONGRESOVÁ TURISTIKA
  Výstavy a výstaviště
Kongresová centra
Výstavnictví a propagace
 
UBYTOVÁNÍ A STRAVOVÁNÍ
  Autokemp, kemp, tábořiště
Hotely, penziony
Chaty a chalupy
Rekreační areály
Další ubytování
Restaurace
Příjemné posezení
Další stravování
Gastronomické speciality
 
Království perníku

Prodlouženi Osoblažky má ohlas.

Úzkokolejka Osoblažka existuje přes sto let. Od samého počátku železniční inženýři navrhovali prodloužení trati z Osoblahy až do polských Raclawlc. Bohužel, napjaté vztahy mezi rakouskou monarchií a Pruskem tehdy neumožnily propojení realizovat. Schengenský prostor bez hranic oživil dávné sny o mezinárodní úzkokolejce.
Nádraží Raclawice má stejnou koncepci jako nádraží v Třemešné - budova stojí uprostřed mezi dvěma kolejišti. Cestující z Osoblažská by zde mohli přesednout třeba na rychlík směr Nisa nebo Katowice. "Pokud vím, existují pouze dvě mezistátní úzkokolejky. Jedna v Asii a druhá v Jižní Americe. Ty ale mají jen nákladní vagóny. Pokud se podaří Osoblažku protáhnout do Polska, bude to jediná mezistátní úzkokolejka s osobní dopravou na světě. České i polské dráhy man hustou síť železnic, ale jejich propojeni je minimální. Osoblažka má šanci být nejen technickou raritou, ale také mezinárodní spoj licí dvou významných železničních sítí. Hrubé odhady nakladu jsou asi dva miliony eur." představil základní myšlenku Jaromír Foltýn, jednatel společnosti Slezské zemské dráhy, která na Osoblažce pořádá nostalgické parní jízdy. V Raclawicích je po technické stránce vše připraveno pro parní lokomotivy z Osoblažky. Na nádraží je vodní jeřáb, zachovalé historické nádrže na vodu i depo se skladem uhlí.
Nápad propojit Raclawice s Osoblahou železnicí vzbudil velký ohlas také na polské straně. " V Raclawicích ještě nedávno nikdo nevěděl, že za humny mají atrakci v podobě Osoblažky. Dnes tam propagační materiály Osoblažská jdou na dračku a Poláci tvoří minimálně polovinu pasažérů prázdninových jízd parním vlakem. Máme měsíc na to, abychom si důkladně prošli terén kolem hranic a navrhli dvě až tři varianty, kudy vést železniční koridor úzkorozchodky," popsal situaci Foltýn.
Na zelené louce bude potřeba vybudovat 1,5 kilometru úzkorozchodné tratě na české straně a 1,5 kilometru v Polsku. V Polsku by se Osoblažka měla napojit na zrušenou trať Hlubčice - Raclawice, která vlak přivede až na nádraží v Raclawicích. Tato trať má sice standardní rozchod, ale položením třetí kolejnice doprostřed by se z ní mohla stát univerzální trať, po které mohou jezdit úzkorozchchodné vlaky i ty s běžným rozchodem kol. Toto řešení naráží na zajímavý právní problém, protože polské drážní předpisy s univerzální tratí se třemi kolejnicemi nepočítají a takzvanou kolejovou splétku vůbec neznají.
Až budou varianty trati přípravě ne, začne jednání s majiteli pozemků. Jedná se o obecní, státní i soukromou půdu. " Vzhledem k tomu, že nemáme dost prostředků, abychom mohli při výkupech přesvědčovat velkorysými nabídkami, hade nutné vysvětlit majitelům pozemků prospěšnost železnice. Jsem optimista. protože v Polsku žiji stejně zapáleni fanoušci železnice jako u nás. Poláci ni udělali obrovský kus práce, když dokázali vyčistit zrušenou trať Raclawice - Hlubčice od náletových dřevin. Dnes by tudy s mírným rizikem, opět mohl projet motoráček. Do čistění tratě se zapojila široká veřejnost. na brigádách se domlouvali třeba ' sousedé cestou z kostela, jen aby pomohli dobré věci," dodal Foltýn.
Polští fanoušci železnice už mysli daleko dopředu a věří, že by po ' prodloužení Osoblažky mohlo následovat obnovení provozu na trati Raclawice - Hlubčice. Poslední vlak tudy projel v roce 2000. Místním vadí, že hlubčické nádraží, nádherná velká novosecesní budova, je uzavřené, zchátralé a částečně rozkradené "Požadavek polských kolegů na obnovení trati Hlubčice - Raclawice nás přivedl na řadu dalších nápadů. Zjistili jsme například, že v roce 1934 díky této trati dokázal rychlík dojet z Opavy do Berlína za šest hodin. Já se svým výkonným autem se dnes nedostanu do Berlína rychleji, než to zvládaly parní vlaky před sedmdesáti lety. Možná toto spojení otevře železniční dopravě nečekané možnosti," uzavírá Foltýn.
Krnovské noviny REGION
ze dne 13.října 2009
Zveřejněno 13.10.2009 v 18:51 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
VYHLEDÁVÁNÍ
  Vyhledávací centrum
Rejstřík oblasti
Databanka akcí
 
REGIONY A OBLASTI ČR
  Turistické regiony ČR
Turistické oblasti ČR
Pohádkové regiony
 
ZPRÁVY A AKTUALITY
  Tiskové zprávy
 
SLUŽBY PRO TURISTY
  Informační centra
Průvodcovské služby
Tlumočníci a překladatelé
Bankovní služby
Turistický produkt
 
KALENDÁŘ AKCÍ OBLASTI
  Akce pro děti
Kino, divadlo, výstavy
Folklorní akce a festivaly
Turistické akce
Kalendář kongresů, konferencí
Kalendář veletrhů a výstav
 
FOLKLOR A TRADICE
  Etnografický region
Etnografický subregion
Folklorní sdružení
Folklorní soubory
Folklorní festivaly
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla a výrobky
 
KLUB ČESKYCH TURISTŮ
  Krajská oblast KČT
Odbor KČT
Turistické odznaky a známky
 
REGIONÁLNÍ ROZVOJ
  Regiony a sdružení
Investiční příležitosti
Průmyslové zóny
Nemovitosti na prodej
Průmyslová výroba
Potravinářská výroba