KRKONOŠE SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO STŘEDNÍ MORAVA JIŽNÍ MORAVA VYSOČINA VÝCHODNÍ ČECHY ČESKÝ RÁJ ČESKÝ SEVER SEVEROZÁPADNÍ ČECHY ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ PLZEŇSKO ŠUMAVA JIŽNÍ ČECHY PRAHA OKOLÍ PRAHY PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
JIŽNÍ ČECHY
  Dopravní přístupnost
Informační centra
Města a obce
Osobnosti a rodáci
Destinační management
 
PŘÍRODA A JEJÍ OCHRANA
  Chráněná krajinná území
Přírodní zajímavosti
Jeskyně a propasti
Vrcholy, hřebeny, sedla
Fauna a flora
Naučné stezky
 
KULTURA, ZÁBAVA, SPORT
  Kultura a zábava
Sport a relaxace
Zimní sporty
Katalog KUDY Z NUDY
Aktivní dovolená
 
PAMÁTKY A ZAJÍMAVOSTI
  Památky UNESCO
Památky a architektura
Církevní památky
Hrady a zámky
 
TURISTIKA A VOLNÝ ČAS
  Agroturistika
Pěší turistika
Cykloturistka
Vodní turistika a sporty
Vinařská turistika
 
LÁZEŇSTVÍ
  Lázeňská zařízení
Lázeňské domy a sanatoria
Lázeňská procedura
Přírodní léčivé zdroje
 
KONGRESOVÁ TURISTIKA
  Výstavy a výstaviště
Kongresová centra
Výstavnictví a propagace
 
UBYTOVÁNÍ A STRAVOVÁNÍ
  Autokemp, kemp, tábořiště
Hotely, penziony
Chaty a chalupy
Rekreační areály
Další ubytování
Restaurace
Příjemné posezení
Další stravování
Gastronomické speciality
 
Království perníku

Chození po laně

Následující výňatky z Oshových knih používají metaforu provazochodce, aby popsaly umění být v rovnováze...
Celé umění provazochodce spočívá v tom, aby zůstal ve středu, vyvažoval, nechodil moc daleko ani na jednu stranu, jinak spadne.
Hříšníci spadnou, svatí spadnou, protože oba žijí v extrému. Meditující lidé se musí učit být provazochodcem přesně ve středu, ani ne hříšníkem, ani ne svatým. Ale když nejsi ani hříšník, ani svatý, budeš muset být obojím - trochu z každého - jedině nyní můžeš být ve středu. Tohle si musíš zapamatovat: vyhni se extrémům, výstřelkům.. a zůstaň vědomý, bdělý - protože mysl má tendenci jít do extrému.
Je základním pravidlem vnitřního růstu, že mysl má tendenci jít do extrému. Když zůstaneš uprostřed, dříve nebo později mysl zemře, protože vprostřed mysl nemůže existovat. Aby existovala, potřebuje extrém, od hříšníka může přejít ke svatému, ze svatého se může stát hříšníkem, ale nemůže zůstat uprostřed.
V tomhle spočívá celé umění: jsem zde, abych vás učil, jak zůstat ve středu. Když se jednou naučíte kráse a radosti bytí v rovnováze, být totálně vyvážení - hudbě a melodii tohoto stavu - váš život se promění.
Krišna, Buddha, Mahavíra, Lao’c, Ježíš Kristus - tito lidé jsou zodpovědní za chudobu ve světě. A to z prostého důvodu, všichni trvali na vnitřním proti vnějšímu. Ale vnější se musí rozvíjet stejně jako vnitřní, jinak člověk ztrácí rovnováhu.
Je zajisté jednoduché starat se o jednu stranu, protože nemusíš neustále balancovat mezi dvěma polaritami. Život je jako chození po provaze: provazochodec se musí vyvažovat každý moment. Ve chvíli, kdy přestává vyvažovat, padá z lana. Je zapotřebí nepřetržité bdělosti, jedině tak se člověk může stát totálním, úplným. A být celý znamená být Svatý.
Hasid miluje život, zkouší prožít život. Právě tato zkušenost ti začíná dávat rovnováhu. A v tomto stavu rovnováhy, některý den, když jsi opravdu vyvážený, když se nenakláníš ani na jednu stranu, když jsi přesně uprostřed, proměníš se. Přesně vprostřed jsou dveře, které vedou za.....
Jestli chceš opravdu vědět, co je to existence, není to ani život ani smrt. Život je jeden extrém, smrt je druhý. Je to přesně vprostřed, kde není ani smrt ani život, kde člověk je nenarozený, nesmrtelný. V tento moment rovnováhy, vyváženosti, přichází milosrdenství.
Chtěl bych, abyste se všichni stali Hasidy přijímajícími milosrdenství. Chtěl bych, abyste se učili této dovednosti, tomuto umění rovnováhy. Život není technologie, není ani věda. Život je umění - anebo bude lepší nazvat ho tušením. Musíte ho cítit. Je to jako balancovat na provaze.
Viděli jste provazochodce? Neustále se pohybuje mezi pravou a levou stranou. Rovnováha není něco statického, je to dynamický proces.
Opravdová dospělost přichází jenom když se naučíš jak chodit po provaze: někdy se naklání doleva, jenom aby udržel rovnováhu, někdy doprava, aby udržel rovnováhu. Tímto nakláněním doprava a doleva se udržuje vprostřed.
Nebuď levičák, jinak spadneš, a nebuď pravičák, jinak spadneš. Buď obojím, v takové rovnováze, v takové syntéze, že můžeš setrvat v chůzi na provaze. Život je lano napnuté mezi dvěma vrcholky hor. Jestliže nechodíš s plným vědomým, citlivostí, inteligencí, nedostaneš se na druhý břeh.
V Tibetu byla chůze po provaze používána jako meditace, protože vprostřed mysl zmizí. Mysl začíná znovu existovat, když se nakláníš doprava, nyní přijde a řekne: "Vyrovnej to, nakloň se doleva."
Když vznikne problém, vznikne mysl. Když zde není žádný problém, jak může vzniknout mysl? Když jsi právě uprostřed, totálně vyrovnaný, není tu žádná mysl. Rovnováha znamená žádnou mysl.

Přeložila Sangit
sangit@volny.cz
OS Nataraj
www.nataraj.cz

DALŠÍ INFORMACE: OSHO TIMES
Zveřejněno 27.06.2004 v 22:34 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
VYHLEDÁVÁNÍ
  Vyhledávací centrum
Rejstřík oblasti
Databanka akcí
 
REGIONY A OBLASTI ČR
  Turistické regiony ČR
Turistické oblasti ČR
Pohádkové regiony
 
ZPRÁVY A AKTUALITY
  Tiskové zprávy
 
SLUŽBY PRO TURISTY
  Informační centra
Průvodcovské služby
Tlumočníci a překladatelé
Bankovní služby
Turistický produkt
 
KALENDÁŘ AKCÍ OBLASTI
  Akce pro děti
Kino, divadlo, výstavy
Folklorní akce a festivaly
Turistické akce
Kalendář kongresů, konferencí
Kalendář veletrhů a výstav
 
FOLKLOR A TRADICE
  Etnografický region
Etnografický subregion
Folklorní sdružení
Folklorní soubory
Folklorní festivaly
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla a výrobky
 
KLUB ČESKYCH TURISTŮ
  Krajská oblast KČT
Odbor KČT
Turistické odznaky a známky
 
REGIONÁLNÍ ROZVOJ
  Regiony a sdružení
Investiční příležitosti
Průmyslové zóny
Nemovitosti na prodej
Průmyslová výroba
Potravinářská výroba